Militaire formatie

Neervoort, Leo

Een militaire kolonne schuift als een fel gekleurd blok door de nauwe straten van de stad. Neervoort kiest altijd een hoog standpunt zodat hij de individuele gezichten op kan stapelen. Ieder gezicht is teruggebracht tot een zwarte contour en streepjes voor wenkbrauwen, ogen, neus en mond. Terwijl we als toeschouwer de soldaten recht in het vlakke gezicht kijken, zien we wel de bovenzijde van hun zwarte schoenen. Maat noch schaal spelen een rol.

Leo Neervoort schilderde landschapjes, dikwijls als decor voor een volksoploop bij bijvoorbeeld een uitslaande brand of de redding van een drenkeling. Faam heeft hij vooral verworven met schilderijen van mensenmassa’s bij belangrijke evenementen, optochten, ceremonies, sportwedstrijden: Koninginnedag, Prinsjesdag, het Concilie in Rome, de Vlootschouw, vuurwerk, etc. In de jaren ‘70 worden zijn composities steeds voller en strakker, de menigten en bloc, in strakke hagen en kolonnes. Dan is er nauwelijks nog verschil te zien tussen enerzijds de gevels met hun ritmes van natuur- of bakstenen, ramen of glasplaten en anderzijds de strak in het gelid staande muziekkapellen en militaire gardes.

Reference: Zdunic, Drago; Naïeve schilderkunst, München 1986, p. 155. (vertaling uit het Engels door Willem Oorthuizen)